Wednesday 17 June 2020

Cemburu dengan achievement orang?

🐣 بِسْـــــــــمِ اَللّهِ الرّحْمن الرّحيم , السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ 🐣
Hai chuolls! Tiber je nak bercakap pasal topik ni. Benda ni sebenarnya berlaku dekat semua orang termasuk aku. Aku rasa benda ni normal sebab siapa yang tak nak jemput kejayaan kan? Kalau boleh kita nak lebih dari someone tu. Tapi yang salah bila kita praktikkan benda yang Allah tak suka. Benda ni tak elok untuk di amalkan and Allah tak suka.

Story aku ‒ aku macam pernahlah cemburu dengan achievement orang lain. Macam bila kawan aku dapat A dalam subjek tu, then aku bagitahu diri aku kenapa aku tak boleh dapat? Kenapa dia dapat? Perasaan tu hadir sendiri tanpa diundang tau. Then rasa cemburu sangat. Tapi bila saat result kita tinggi daripada orang lain, rasa macam bangga pulak. Astaghfirullah.

Parents aku pulak suka banding-ii kan result aku dengan kawan-ii aku, anak kawan-ii dia, sepupu sepapat aku, waris-ii belah abah dia, waris-ii belah mak dia, anak-ii jiran belah kiri, anak-ii jiran belah kanan and semualah. Tu pun common thing untuk semua parents sebenarnya. Dorang nak kita gigih belajar and lawan result dorang untuk dapat result tinggi ‒ benda tu untuk kebaikan kita jugak. Tapi aku sebagai anak rasa benda tu macam beban sampai timbul rasa dengki dengan result anak yang parents aku comparekan tu.

See? Aku pun manusia biasa jugak ‒ Aku tak sempurna dan kau pun sama. Bagitahu aku manusia mana yang perfect atas muka bumi ni selain para nabi? Sedangkan Kylie Jenner yang korang agung-ii kan tu pun tak sempurna tau tak? Cun melecun pun kentut tetap busuk jugekk. Tak pernah lagi aku dengar orang kentut bau susu dutch lady perisa strawberry campur coklat.

Jadi aku ada fikir, macam mana nak lawan perasaan negatif ni. Macam mana nak terima hasutan seton nirrajim dengan positif? ‒ Ye, jadikan ia sebagai pembakar semangat. Tapi aku kadang-ii tak jalan dengan tu.

Jadi ada waktu aku baik dulu adalah terbaca yang kalau kita rasa nak buat dosa, kita letak tangan kita atas dada then ucap "Inni Akhafullah," maksud dia "Sesungguhnya, Aku takut kepada Allah." Benda ni nak betulkan balik niat kita. Bila kita tertimbul perasaan negatif, kita kena ingatkan hati kita untuk takut kepada dosa yang kita akan lakukan. Aku cuba praktikkan benda ni dulu dan aku harap sampai sekarang aku boleh buat benda tu. In shaa Allah.

Bila aku rasa dengki dengan someone, aku praktis cara tu tapi aku tambah dengan bacaan ayat Kursi. Aku nak suruh syaiton tu blah. Tapi aku nak buat lebih lagi. Aku nak psiko syaitan-ii tu semua so aku tambah dengan  doakan agar orang yang aku cemburu tu dilebihkan rezeki dia. Biar dia berjaya dunia akhirat ‒ Padan muka syeton-ii tu.

Alah, apa yang kita nak dengki dengan doa tu? kita doakan orang tu tapi malaikat aminkan jugak untuk kita tau. Takde yang ruginya. Tau tak bila kita selalu doakan orang, doa kita pun akan mudah termakbul jugak? Baikkan Allah?

Konklusinya, perasaan cemburu dengan achievement orang lain tu benda biasa berlaku tapi sebenarnya merupakan api dalam sekam. Boleh bawa kepada penyakit hati kalau dibiarkan berlarutan. Sepatutnya, kita patut terima dengan positif benda tu untuk improvekan apa yang kita sedang lakukan. Selain tu, cuba buat something untuk control perasaan tu contohnya macam cara yang aku bagitahu tadi tapi kalau ada cara lain, aku suka untuk tahu jugak.

Okay tu je post untuk harini. Aku takde tuju kepada siapa-ii sebab aku memang suka ingatkan kepada diri sendiri. Aku mention story aku je kan dalam ni? So yeah. Sebenarnya, aku masih cuba usaha untuk praktiskan benda ni. Doakan eh? Bai-ii guys!
"Don't envy others. Count your own blessings and give thanks. The bitter jealousy and selfish ambition in your heart can eat you and destroy you."

No comments:

Post a Comment

 
All Rights Reserved by ❣ Niksarahsuhaimi (Best view in laptop or computer)
Welcome to my blog..if you like my blog,please follow me ツ