Wednesday 29 May 2019

Perli atau diperli?

๐Ÿฃ ุจِุณْู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู…ِ ุงَู„ู„ّู‡ِ ุงู„ุฑّุญْู…ู† ุงู„ุฑّุญูŠู… , ุงู„ุณَّู„ุงَู…ُ ุนَู„َูŠْูƒُู…ْ ๐Ÿฃ
Introduction
Aku rasa, “almost all” of you pernah kena perli including me until today I guess. Aku tak kata aku ni baik bagai untuk post benda macam ni. Aku just nak share experience aku and apa yang aku nampak. Tak salah rasanya. Kan?

Perli ni starting from rasa tidak puas hati kepada seseorang. Mungkin sebab miscommunication dengan orang lain. Maksud aku, tersalah faham apa yang orang cuba nak sampaikan. Atau, ada perasaan iri hati dengan someone. Rasa dengki yang membuak-buak apabila orang lain lebih daripada kita. Na’uzubillah.

Sikap si pemerli
Orang yang suka perli-memerli ni aku rasa dia ada sikap “Ain” iaitu tak suka kepada kebahagiaan orang lain. Kalau nampak orang happy dengan pasangan dia, haa mulalah nak mengumpat dan seterusnya. Satu lagi yang paling ketara aku nampak, orang suka perli orang ni dia ada sikap “suka berdendam.” Contoh, lepas kena perli dengan orang lain, dia akan ada perasaan untuk balas dendam. Tak balas sekarang pun takpe. Nanti-ii pun takpe asalkan, kena balas dendam.

Aku nk bgtau kau, takkan tenang orang yang ada sikap macam ni. Kau bayangkan kalau kawan-ii rapat kau semua ada sikap suka sindir-menyindir macam tu. Boleh bawak gaduh tau..Serious takkan aman hati sebab asyik fikir, apa yang aku nak balas balik sindiran kawan dia tu.
Apa yang kena buat kalau kena perli?
Apa lagi? Benda boleh gaduh, buat apa bincang? Hahahaha.. gurau-ii. Sebelum aku lanjutkan, aku nk bgtau pengalaman aku ni sikit je daripada korang semua and sebabtu aku just boleh nasihat sikit je. Tak banyak. Sorry ye.

       1.Mungkin boleh nasihat atau berbincang dengan dia secara individu. Tanya apa yang dia tak puas hati atau minta maaf untuk apa yang sepatutnya.
         2.Nasihat secara tersirat pun boleh. Mungkin boleh buat status whatsapp etc pasal keburukan perli-memerli (contoh). Tapi kena guna ayat yang paling mulialah sebab korang tengah berhadapan dengan “api.”
          3. Senyap dan tak balas. Follow the flow je. Kalau kau balas perli tu, kau dengan dia sama je. Takde beza. Aku tahu kena sindir ni sakit. Sakit gila. Rasa nak marah dan nak je rabak-ii muka dia. I know beb. Tapi better sakit kejap daripada sakit sepanjang hayat. Kalau dah sama-ii nak perli memerli, boleh jadi sampai kiamat pun tak habis and sampai kiamat tu jugak korang akan sakit hati.Sakit hati sebab apa? Sebab masa sesi sindir-menyindir ni lah semua berlumba-ii nak bukak aib kawan dia. Sakit kan bila orang cari buruk kita? So how? Korang shadap je. Lama-ii senyap lah dia tu. Bila korang praktikkan benda ni selalu and kepada semua orang, trust me, benda ni akan buat korang jadi biasa kena sindir. “Lantaklah nak cakap apa pun. Aku dah selalu kena dah and aku nak hepi je.Takde masa aku nak fikir pasal kau." I’ve got nice quotes for this. Which is, “If you are patient in one moment of anger, you will escape a hundred days of sorrow” and also.. “Anger doesn’t solve anything. It builds nothing but it can destroy everything” dan last, “Jika ada kata-ii yang menyakitimu menunduklah dan biarkan ia melewatimu. Jangan dimasukkan ke dalam hati agar tidak lelah hatimu” – Ali bin Abi Thalib.
    4. Doa. Clichรฉ gila kan? Hahahaha..but it’s true. Doa untuk lembutkan hati si dia untuk maafkan korang atau stop berdendam dengan kita. And kalau dia dah over sangat sampai buat korang hari-ii murung apa semua, tahulah korang bahawa doa orang yang dizalimi itu sangat sangat mustajab. Doa lah supaya dia diberikan pengajaran agar dia insaf. Don’t worry, Tuhan ada and karma is real. Just wait and see sampai tahap mana dia boleh pergi.

  • Untuk sesiapa yang nak tips yang lagi banyak untuk handle orang negative yang suka perli-memerli, mohon ke website ni |TEKAN SINI|

Untuk yang suka memerli
Idk what to saylah. Kenapalah suka sangat nak membangkitkan rasa marah orang. Letih sebenarnya benci orang. Kesian sikit dekat hati korang tu. Dia nak jadi suci tapi kau sengaja kotorkan. Sentiasalah jadi pemaaf. Tak rugi pun gais. Malah kau akan jadi orang yang hatinya sentiasa tenang. Sumpah tak tipu. I felt it. Perli-memerli ni sebenarnya hanya mendedahkan perangai sebenar korang je. Kenapa nak semua nampak buruk kau? Dan, korang nak ke jodoh korang suka sindir-ii orang macam korang? Pernah dengar tak bahawa ciri-ii bakal jodoh korang adalah daripada sikap diri korang sendiri? Boleh imagine tak rumah tangga korang yang penuh dengan sindir-menyindir? Tak best langsung. Oleh itu, belajarlah jadi “air” iaitu menjadi pemaaf.  Hidup ni terlalu singkat untuk diselubungi rasa marah dan benci. Hate is heavy guys, so let it go. Be positive and hidup korang akan penuh dengan keriangan. Aameen Ya Rabb!

Just my 20cents, my pandangan.


“I pray that I’m never a source of pain for everyone. I pray I don’t bring darkness in anyone’s life. I pray that I’m a source of light and goodness wherever I go.”

No comments:

Post a Comment

 
All Rights Reserved by ❣ Niksarahsuhaimi (Best view in laptop or computer)
Welcome to my blog..if you like my blog,please follow me ใƒ„